Koritsi Barela 100

Ονειροκρίτης

oneirokriths 200

kolovos 150

Μάης

Μας ήρθε ο Μάης ο καλός
ζεστός, λουλουδιασμένος
ο τόπος είναι πράσινος
και ανθοστολισμένος

τρώνε τα γιδοπρόβατα
λουλούδια σνθισμένα
και έρχονται για άρμεγμα
με γάλα φορτωμένα

σαν ένα πράσινο χαλί
στέκονται τα τριφύλλια
και τα πουρνάρια γέμισαν
με κόκκινα ξιφίλια

Ο Μάης μόλις μέσιασε
φεύγουμε ξεκινάμε
Παίρνουμε τα κοπάδια μας
για τα βουνά τραβάμε

Έχουμε ποδαρόδρομο
τη νύχτα και τη μέρα
να φτάσουμε στα έλατα
το δροσερό αέρα

Στίχοι: Παρλάτζας Αλέξανδρος

"Οι Σαρακατσιαναίοι" (Το βιβλίο του Γιάννη Μποτού)
Mpotos Book 100
Σαρακατσιάνος ο ίδιος, γεννημένος στη στάνη, όπου έζησε τα παιδικά του χρόνια στις αρχές του εικοστού αιώνα, τα όσα γράφει είναι, κατά το μεγαλύτερο μέρος, ζωντανή μαρτυρία. Και σαν τέτοια είναι μια συνεισφορά στη λαογραφία μας, με το να μπει αυτό το υλικό στη διάθεση του λαογράφου και του κάθε ειδικού ερευνητή και επιστήμονα.
Γράφει για τους Σαρακατσιαναίους, μολογώντας τα όσα έζησε μικρό παιδί στα κονάκια, συμπληρωμένα και με όσα ερεύνησε και έμαθε από συνομήλικούς του, αλλά κι από γεροντότερους.
Μπήκα στη διαδικασία να δημοσιεύσω το βιβλίο του, επειδή θεωρώ ότι πρέπει να το διαβάσει ο κάθε Σαρακατσιάνος, ως την πλέον αξιόπιστη μαρτυρία. Για να θυμηθούν οι Παλαιότεροι και για να μάθουν οι νεότεροι...

Περισσότερα...

ΣΑΡΑΚΑΤΣΙΑΝΟΙ ΚΑΙ ΑΡΜΑΝΟΙ - ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ
Katsaros NΣτο Βιβλίο του «ΑΡΜΑΝΟΙ - ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ» ο έγκριτος δημοσιογράφος Νίκος Μέρτζος, βλαχόφωνος Έλληνας ο ίδιος, δήμαρχος Νυμφαίου Φλώρινας, συμφοιτητής και στενός μου φίλος, παρουσιάζει "επιφανείς, αλλά όχι όλους τους επιφανείς βλαχόφωνους Έλληνες", σπουδαίους επιστήμονες, καθηγητές ανωτάτων σχολών, κληρικούς, επιχειρηματίες, ευεργέτες, καλλιτέχνες, πολιτικούς, πολεμιστές, μάρτυρες. Στο βιβλίο του και στο συνημμένο σ' αυτό λεύκωμα "παρελαύνουν οι ίδιοι αυτοπροσώπως". Και όπως παρατηρεί στο ερώτημα που απευθύνεται στον καθένα τους "τι είσθε" εκείνοι "αρνούνται αγέρωχοι να απαντήσουν. Δεν απολογούνται. Διότι λόγο δίδουν μόνο στη συνείδηση τους και στο Έθνος τους. Ωστόσο ομιλούν τα έργα τους, ο πολιτισμός τους, η κοινωνία τους και η ίδια η ζωή τους". Οι σελίδες του έργου του, όπως γράφει ο ίδιος, "είναι σελίδες γραμμένες με το αίμα της καρδιάς".

Περισσότερα...

Σαρακατσάνικη Λαλιά
Katsarikas 100Αγαπητέ αναγνώστη,
Προσπάθησα να γράψω μια λαλιά που μίλησα και δεν την έγραψα , ούτε εγώ, ούτε κάποιος άλλος. Μια λαλιά ως ηχώ και όχι ως γραφή.

Δεν ξέρω αν το ότι το Σαρακατσάνικο ιδίωμα είναι προφορικό μου δίνει το "γλωσσική αδεία" στα ορθογραφικά λάθη, αλλα πιστέψετε πολλές φορές με προβλημάτισε η ορθογραφία των λέξεων.

Περισσότερα...

Σαραακτσαναίοι. Αυτοί είμαστε, έτσι τραγουδάμε, έτσι μιλάμε
Katsarikas Book 600Η ζωή τους πάντα να διέπεται από νόμους άγραφους, αρχέγονους, αδέκαστους, με το δίκιο γραμμένο στο σφίξιμο των χεριών. Αταλάντευτος ο λόγος, πρώτα η τιμή μετά η ζωή. Τί να την κάνεις άλλωστε τη ζωή χωρίς τιμή! Φίλος με τ' άστρα, με τον ήλιο, με το φεγγάρι, τα δέντρα και τα πουλιά! Ψυχή που χρωματίζεται από όλα αυτά και τους ανταποδίδει φως ,ζωντάνια ! Αισθήσεις χρωματισμένες γεμάτες αρώματα που γίνονται τραγούδια. Αυτή ήταν η ζωή των Σαρακατσάνων. Και η μάνα πάντα να τους λείπει!
Κάτω από αυτές τις συνθήκες τα έζησα, τα αγάπησα και τα τραγούδησα τα τραγούδια μας!
Κι έτσι θέλω να σας τα μολογήσω: Από καρδιάς, με την ψυχή, απλά όπως τα αισθάνθηκα κι όχι φιλολογικά!

Περισσότερα...

Λεξιλόγιο-Έννοια-Ετυμολογία
Book Front 100Από τα βιβλία του Νίκου Κατσαρού: "ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΣΑΡΑΚΑΤΣΙΑΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ")
Ο Νίκος Κατσαρός συγκέντρωσε σε δυο βιβλία, "ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΣΑΡΑΚΑΤΣΙΑΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ" πρώτο και δεύτερο μέρος, με πάνω από 900 σαρακατσιάνικες λέξεις. Είναι ένας σοβαρός αριθμός που μπορεί να θεμελιώσει σταθερά και σίγουρα από γλωσσολογικής πλευράς την αλήθεια ότι οι Σαρακατσιαναίοι είναι ένα αρχαίο ελληνικό φύλο.
Με το πολύτιμο αυτό έργο αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει σαρακατσιάνικο γλωσσικό ιδίωμα. Οι Σαρακατσιάνοι διατήρησαν με απλά λόγια στο λεξιλόγιό τους λέξεις αρχαιοελληνικές και τις αποδίδουν, ως προς την σημασία τους, πιστότερα από κάθε άλλον.
Πατήστε εδώ και διαβάστε ολόκληρο το έργο του σπουδαίου αυτού Σαραακτσιάνου:

ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΟΙ οι πρωτοέλληνες
Sarakatsanoi KatsarikaΈνας Θεός, καθισμένος πάνω απ' τη σκεπή του φτωχικού με ανοιχτή την αγκαλιά, να τους αγκαλιάζει όλους. Ράτσα περήφανη, ανεξάρτητη, με πάθος για λευτεριά, μόνο στην αγκαλιά Του φυλακίζεται! Καμιά άλλη φυλακή δεν μπορεί να τους πάρει, καμιά σκλαβιά δεν υπομένουν. Κακοτράχαλα βουνά, ταλαιπωρία η ζωή τους αλλά ψυχή λεύτερη! Αέρας που σαρώνει στο πέρασμα του, η αγάπη στην καρδιά των νιότερων π' αντιλαλούν τον έρωτα, την προσμονή και την ομορφιά στα πέρατα, πάνω από κάμπους, πάνω από βουνοκορφές.

Περισσότερα...

"Σαρακατσάνοι" τόμος πρώτος
Sara 01Οι «Σαρακατσάνοι» της Αγγελικής Χατζημιχάλη είναι και έργο εθνικής προσφοράς. Σε μια εποχή που μεσουρανούσαν ανόητες θεωρίες διαστροφής της αλήθειας ως προς την αρχαιοελληνική καταγωγή των Νεοελλήνων, ή εθνικιστικές πολιτικές, που αμφισβητούσαν την ελληνική καταγωγή των Σαρακατσάνων και τους ονόμαζαν μειονότητά, η γραφίδα της Αγγελικής και η στεντόρεια φωνή των «Σαρακατσάνων» της, διέλυσαν κατασκευές, αποκάλυψαν σκοπιμότητες, επέβαλαν αλήθεια. (Απόσπασμα από την παρουσίαση της έκδοσης)
Το βιβλίο μπορείτε να το παραγγείλετε από το βιβλίο "Πολιτεία" ΕΔΩ

Περισσότερα...

"Σαρακατσάνοι" της Αγγελικής Χατζημιχάλη
Xatzhm13Εκδόθηκε ο δεύτερος τόμος του ανέκδοτου υλικού της μελέτης της Αγγελικής Χατζημιχάλη για τους Σαρακατσάνους. 
Ο τόμος αποτελεί επανέκδοση τμήματος της ιστορικής έκδοσης του 1957, αποτέλεσμα της εμπεριστατωμένης επιτόπιας και βιβλιογραφικής έρευνας της μεγάλης Ελληνίδας λαογράφου. 
Περιλαμβάνει τα κεφάλαια που αναφέρονται στη στάνη και στα καλύβια ή κονάκια, την οικονομική, δηλαδή, και οικιστική οργάνωση των Σαρακατσάνων. 

Φθηνότερο προσφέρεται από το βιβλιοπωλείο "Πολιτεία" ΕΔΩ 

Περισσότερα...

"Σαρακτσάνοι της διασποράς"
Katsarikas 100"Η Σαρακατσάνικη παράδοση είναι σαν τα κάρβουνα μέσα στη χόβολη. Όσο σκαλίζεις τη στάχτη τόσο ανάβει η φωτιά. Κι’ εμείς, οι απόγονοί των σαρακατσιαναίων, πρέπει να δώσουμε πνοή σ’ αυτή τη φωτιά να γίνει τρανή φλόγα να φωτίσει την κακοποιημένη και διαστρεβλωμένη, στους δύσκολους αυτούς για τον Ελληνισμό καιρούς, αλήθεια".
ΜΟΛΑΡΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Διαβάστε το ηλεκτρονικό βιβλίο του Ζήση Κατσαρίκα!

Περισσότερα...

"Σαρακατσάνικα τραγούδια της ψυχής μου"
Katsarikas 100"Εκεί στην στρογγυλή την τάβλα, την ξύλινη , ή  κατασάουρα πολλές φόρες, φτωχικά, ίσως με μια κούπα, γάλα και λίγο ξερό ζυμωτικό ψωμί, ίσως μόνο με ψωμί και τυρί, αλλά με καρδιά ζεστή, και όλοι μαζεμένοι τριγύρω να μην λείπει κανείς κι αυτός που λείπει να γεμίζει τα μάτια των άλλων με δάκρια με την θύμηση του. Κι αυτός που απουσιάζει να παρακαλάει τα πουλιά..."
Μια σπουδαία δουλειά του Ζήση Κατσαρίκα

Διαβάστε το ηλεκτρονικό του βιβλίο

Περισσότερα...

Ο καλυβοδάσκαλος (Αποκτήστε το βιβλίο του Θ. Γιαννακού)
kalyvodaskalos
«Το δασκαλοκάλυβο είχε στηθεί και καρτερούσε τα παιδιά
-Αύριο βάζουμε μπροστά, μπαρμπα-Κίτσιο.
-Όχι, δάσκαλι. Απού Τιτράδη' τ(η)ν Τρίτ' του ξιτάζουμι.
...Η αυγούλα λούστ(η)κε., χτενίστ(η)κε... έβαλε βάμμα στα χείλη της και κατέβηκε την Τετάρτη στο β(ου)νί πολύ πρωί, 
μπουνώρα.
Μέσα στη σιγαλιά του πρωιού ακούστηκε το τραγούδι του κουδουνιού. Το πήρε το φλύαρο αγιάζι και το έστειλε στα κορφοβούνια, στα πλάγια, στα πετρωτά, στις λαγκαδιές, στα διάσελα, στα σύρραχα. Το σχολειό άρχιζε! Τα βοσκόπουλα, με τα τριανταφυλλίσια πρόσωπα, ήταν έτοιμα. 

Περισσότερα...

Οι μαύροι αποδημητές (2)
FermorΤην επομένη, οι ράγες του τρένου προχωρούσαν παράλληλα με την Εγνατία Οδό, το δρόμο που έπαιρναν οι λεγεώνες από την Αδριατική για την Κωνσταντινούπολη: ένα νήμα όπου είναι πε-ρασμένη η Αλεξανδρούπολη και καμιά ντουζίνα ακόμα αρχαίες πολιτείες.

Το τρένο που μας μετέφερε πάνω στη στενή σιδηροδρομική γραμμή έμοιαζε παλιοκαιρίτικο σαν άμαξα μουσείου. Ψηλό και στενό, το βαγόνι ήταν βαμμένο έτσι ώστε ν' απομιμείται την υφή του κίτρινου ξύλου και ταπετσαρισμένο με μαδημένο βελούδο με φούντες.

Περισσότερα...

Οι μαύροι αποδημητές
FermorΗ Αλεξανδρούπολη είναι μεγάλη πόλη, αλλά οι Αλεξανδρουπολίτες δε μοιάζουν και πολύ με αστούς. Το αντίθετο μάλλον. Οι δημόσιοι υπάλληλοι από την Αθήνα γκρινιάζουν όταν τους τοποθετούν εδώ, και οι νεαροί αξιωματικοί που αντιμετωπίζουν αυτή την εξορία στη Θράκη βλέπουν ο ένας τον άλλονμε μισό μάτι. (Δεν ήταν πάντοτε έτσι. Στις ιστορίες που διηγιέται ο φίλος μου ο Γιάννης ο Πελτέκης, που έζησε εδώ μικρός, επί Τουρκοκρατίας, η Αλεξανδρούπολη μοιάζει γεμάτη περιπέτεια και μυστήριο, σαν πολιτεία από τα Παραμύθια της Χαλιμάς).

Περισσότερα...

Στα Σαρακατσάνικα κονάκια εκείνα τα χρόνια...
ΓιαννακόςΓια χιλιάδες χρόνια, μια μεγάλη ανθρώπινη δύναμη ζούσε στην Ήπειρο, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας μας, αυτή ήταν οι Σαρακατσαναίοι. Είχαν κατακτήσει τα β'νά, τα λαγκάδια, τα διάσελα με τα κοπάδια τους, με το κελάηδισμα από τα γαλαροκούδουνα, τις λαμαρίνες, τα κυπριά και τις ντουζίνες. Γκιζέραγαν καβάλα στα άλογα τους, τα μπενέκια, διασχίζανε μέρα νύχτα τα μονοπάτια και τα δρομάκια μέσα στα δάση, στα πεύκα, στα έλατα, στις οξιές για να πάνε στα γρέκια, στις στάνες, στα κονάκια. Τους καλοκαιρινούς μήνες στα βνά, τους χειμερινούς στα χειμαδιά. Αυτοί ήταν οι Σαρακατσαναίοι.

Περισσότερα...

ο Καλυβοδάσκαλος
(το νέο βίβλίο του Θεόδωρου Γιαννακού)
kalybodaskalosΓια να γράψεις ένα βιβλίο πρέπει να έχεις να πεις κάτι∙ πρέπει να υπάρχουν και αναγνώστες να το διαβάσουν. Το βιβλίο αυτό μιλάει για τον σαρακατσιάνικο πολιτισμό. Απευθύνεται περισσότερο σε νέους ανθρώπους-παιδιά και εφήβους, σαρακατσιάνικης καταγωγής πλέον. Για τον λόγο αυτό είναι γραμμένο με λογοτεχνικό τρόπο. Η λογοτεχνία ελκύει περισσότερο τον αναγνώστη.
Η ανάγκη μου να γράψω τον «Καλυβοδάσκαλο» προέκυψε από τη διαπίστωση ότι οι νέοι μας δε γνωρίζουν την προγονική τους κληρονομιά. Ασχολούμαι χρόνια με τους Πολιτιστικούς μας Συλλόγους και η διαπίστωση αυτή είναι σκληρή.

Περισσότερα...

Σχέδιο Σαρακατσιάνικης Ομιλίας
tseligades 01Χώρ'σα του λειβάδ' σ' απουλσιές και κάθι μέρα απόλαγα τά πρότα σί μίνια. Μιά μέρα εκεί απο'βοσκαν στου παστρικό και ήταν λαρωμένα κι' ακούγονταν μαναχά τά κ'δούνια τ'ς, πετάχ'κι μέσα απ'τού ρέμα ένας λύκους. Ενα θηριό μέχρι εκεί απάν'. Σκιάχκαν τά πρότα, πρόγκ'σαν κι σκρόπ'σαν κατ' ιδώ και κατ'ικεί. Ου λύκους πήρε από κοντά να κυνηγάει μιά λάϊα πρατίνα. Η καημέν' σα νά 'ξερε πού ήμαν κι' έρχονταν κατ' ιμένα.

Περισσότερα...

Σκηνές από την ποιμενική ζωή στην ομηρική εποχή που απαντώνται και στους Σαρακατσιάνους.Σκηνές από την ποιμενική ζωή στην ομηρική εποχή που απαντώνται και στους Σαρακατσιάνους.
Τα λυγαρίσια λυτάρια
Odyseia 100Στη Ραψωδία I, στίχοι 427-428, της Οδύσσειας ο Οδυσσέας διηγείται στο βασιλιά Αλκίνοο και στους Φαία- κες πως κατάφερε να βγάλει τους συντρόφους του από τη σπηλιά του Κύκλωπα Πολυφήμου, αφού πρώτα τον τύφλωσε. Στο κοπάδι του Πολύφημου μέσα στη σπηλιά του υπήρχαν κριάρια δυνατά και ψηλά. "Τους ακέων συνέεργον ευστρεφέεσι λύγοισι, τής έπι Κυκλωψ εύδε πέλωρ...." δηλαδή αυτά χωρίς θόρυβο, έδεσα ανά τρία με ευ- κολοστριμμένα κλαδιά λυγαριάς, πάνω στα οποία κοιμόταν ο πελώριος Κύκλωπας. Και συνεχίζει: "6 μέν έν μέσω άνδρα φέρεσκε Τώ δ' ετέρω εκατέρωθεν ίτην σώζοντες εταίρους (στίχοι 429-430)", δηλαδή το ένα στη μέση μετέφερε έναν άνδρα, τα δε άλλα δύο από τις δύο πλευρές βάδιζαν σώζοντας τους συντρόφους μου.

Περισσότερα...

Το όνομα "ΣΑΡΑΚΑΤΣΙΑΝΟΙ"
Book Front 1001. Πολλά έχουν γραφεί για την προέλευση του ονόματος Σαρακατσάνοι. Πολλοί ασχολήθηκαν με την ετυμολογία του. Οι απόψεις που είχαν διατυπωθεί μέχρι το 1945 κα­ταγράφονται στη μελέτη του Δ. Γεωργακά "ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΩΝ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ” που δημοσιεύθηκε στο "ΑΡΧΕΙΟ ΘΡΑΚΙΚΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ" το Α' μέρος στον τ. 12 1945-1946 και το Β' μέρος στον τόμο 14 1947-1948.

Εκτεταμένη αναφορά στις πολλές γνώμες που έχουν διατυπωθεί για το ίδιο όνομα κάνει και η Αγγελική Χατζημιχάλη στο κλασσικό και περισπούδαστο έργο της "ΟΙ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΟΙ" (τόμος πρώτος, μέρος πρώτο σελ. ξζ και επ). που εκδόθηκε το 1957. Η Αγγελική Χατζημιχάλη αναφέρεται και στο έργο του Δ. Γεωργακά και εκθέτει και τις προσωπικές της απόψεις.

Διαβάστε: Το ονομα "ΣΑΡΑΚΑΤΣΙΑΝΟΙ"

Ιστορική διερεύνηση
Zoi Paradosi
Οι Σαρακατσάνοι υπήρχαν σαν νομάδες ποιμένων από την αρχαιότητα και μολονότι δεν υπάρχουν πολλά γραπτά στοιχεία που να το βεβαιώνουν, εντούτοις η ίδια η ιστορία του βιοπορισμού των αρχαίων Ελλήνων το τεκμηριώνει αδιαφιλονίκητα. Γιατί γνωρίζουμε ότι από μυθική ακόμα εποχή υπήρχαν πολλά κοπάδια προβάτων.
Η άποψη ότι στα ελληνικά Κράτη-Πόλεις, που ήταν κατά την αρχαιότητα οριοθετημένα και δεν ήταν δυνατή η μετακίνηση των νομάδων, δεν αφορά τις, σε περιορισμένο χώρο, μετακινήσεις των νομάδων κτηνοτρόφων, γιατί είναι γνωστό ότι την κτηνοτροφία στην Ελλάδα κανένας κατακτητής δεν μπόρεσε ή δεν θέλησε να την εξαφανίσει ίσως για λόγους εθνικής κιόλας οικονομίας.

Περισσότερα...

Σαρακατσάνοι Ο Αρχαιότερος λαός τής Ευρώπης
(Από το βιβλίο τού Άρη Πουλιανού)
poulia 02
ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
1. Οι Σαρακατσάνοι, με όλα τα ανθρωπολογικά και παλαιοανθρωπολογικά δεδομένα, αναδεικνύονται ο αρχαιότερος λαός της Ευρώπης. Αποτελούν μία αδιάλειπτη βιολογική συνέχεια του Homo sapiens, όπως εμφανίζεται στην Παλαιολιθική Εποχή με αρκετά υπολείμματα γνωρισμάτων που οδηγούν στα ίχνη των Αρχανθρώπων της Κατώτερης Παλαιολιθικής, όταν το Ανθρώπινο Γένος αρχίζει να παίρνει τη σημερινή του μορφή και να εμφανίζει έντονα χαρακτηριστικά Σύγχρονου, Σοφού, Λογικού και Κοινωνικού όντος με έναρθρη λαλιά, δηλαδή πριν από περίπου 700.000 χρόνια.

Περισσότερα...

Υποκατηγορίες

 

All rights reserved Christos Xiromeritis 6936513213

 
 
 

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 23 επισκέπτες και κανένα μέλος